Participatívny výskum a kozmológia budúcnosti 

pastedGraphic.png

Časopis Das Goetheanum č.22/ Matematika, astronómia / 7 min. čítania

Participatívny výskum a kozmológia budúcnosti 

ASHTON ARNOLDY AND MATTHEW SEGALL·MARCH 7, 2024·

Urphänomen je online duchovný vedecký výskumný spolok a čitateľská skupina, ktorú vedú Matthew D. Segall a Ashton K. Arnoldy z Kalifornského inštitútu integrálnych štúdií. Minulý rok na jeseň skupina študovala cyklus prednášok Rudolfa Steinera Interdisciplinárna astronómia. Zamýšľajú sa tu nad hodnotou skupinového štúdia a nad perspektívou nadobudnutou kurzom, ktorá povzbudzuje každého z nás k účasti na prežívaní hviezdnej múdrosti.

Každý, kto venuje pozornosť súčasnej vedeckej kozmológii, si všimol, že prechádza určitou krízou paradigmy. Anomálie, ktoré nezapadajú do štandardného modelu veľkého tresku, sa naďalej hromadia, pretože nový vesmírny teleskop Jamesa Webba posiela nečakané údaje z ďalekých končín vesmíru a času.1 Aj keď prírodná veda urobila v minulom storočí dôležitý pokrok, môže narážať na vlastné metodologické obmedzenia. Tieto obmedzenia vyplývajú z predpokladu, že ľudské bytosti sú spojené s pohybmi nebies iba našimi očami (vrátane ich technologických nadstavieb) a abstraktnými geometrickými výpočtami.

V snahe pestovať hlbšie a konkrétnejšie spojenie s vesmírom sme usporiadali online čitateľskú skupinu2 zameranú na Steinerov cyklus prednášok „Interdisciplinárna astronómia“ (GA 323), ktorý sa začal v auguste 2023 a prebiehal každý utorok ráno (tichomorského času) až do prvého dňa po Vianociach. Tieto prednášky, pôvodne prednesené v januári 1921, sú mnohostranné, siahajú ďaleko za hranice histórie a teórie astronómie, do epistemológie, neeuklidovských geometrií, fyziky, embryológie, morfológie a kultivácie duchovných orgánov vnímania. Steiner vyzýva a ilustruje prístup k prírodnej vede, ktorý nielenže umožňuje, ale predpokladá nepretržitú prax duchovného formovania. Pritom pozýva postmodernú myseľ späť do vzťahu s prírodou spôsobom, ktorý nám umožňuje zažiť naše vlastné vedomie, nie ako cudziu anomáliu nevhodnú pre tento svet, ale ako vyjadrenie kozmických síl, čakajúcich na ďalšiu kultiváciu. Cítiť tieto sily a rezonovať so svetovými rytmami v nás samých, znamená naučiť sa robiť vedome to, čo pre nás tieto kedysi robili, keď sme sa vyvíjali v maternici. Celý chór víriacich svetov sa spája, aby zložil naše duše do času a telá do priestoru. Nielen krv a telesné dedičstvo od našich ľudských rodičov, ale aj Slnko, Mesiac a súrodenecké sféry nad nimi, dávajú tvar našim končatinám, hrudníku a tvári.

Steiner nielenže volá po novej, imaginatívnej metóde pozorovania nebies, ale aj po úplne novom súbore metafyzických kategórií, ktoré by – napríklad – objasnili prelínanie disciplín takých zdanlivo vzdialených, ako astronómia a embryológia. Už sa nemôžeme uspokojiť s abstraktnými modelmi a logickou dedukciou. Aj keď stále zostáva objavovať nové detaily, nemôžeme naďalej odkladať náš úsudok o pôvode stvorenia, ako keby o niečo výkonnejší teleskop, alebo urýchľovač častíc, mohol konečne odhaliť pravdu. Steiner odporúča, že musíme do javov preniknúť intuitívne, s vlastným telesným životom a zdravými zmyslami, zakorenenými v otáčajúcej sa zemi a našou predstavivosťou, unášanou pohybmi nočnej oblohy. 

Preto je hlavným motívom Steinerových prednášok o astronómii potreba reintegrácie ľudskej podoby (Gestalt) s organizmom slnečnej sústavy. Po tom, ako prevedie poslucháčov celým radom obrazcov, výpočtov a geometrických príkladov, hovorí svojmu publiku, že jeho hlavným cieľom bolo vyvolať v ňom zážitok harmónie medzi ľudskou organizáciou a dynamikou kozmu.3 Ptolemaiovský model vesmíru. Slnečná sústava, hovorí, fungovala ako veľká škola pre ľudský intelekt, oslobodzovala nás od našej prvotnej, atavistickej účasti na kozmickej múdrosti, aby sme sa s ňou opäť slobodne zjednotili prostredníctvom našej vlastnej myšlienkovej činnosti. Kopernikov model sa snaží obnoviť kontakt s kozmickou múdrosťou, ale zostáva spojený s pevnou euklidovskou geometriou, ktorá nie je dostatočne vybavená na to, aby pochopila skutočné pohyby nebies. Tieto pohyby v ich živej realite nemožno úplne zachytiť pomocou žiadneho modelu výpočtu, či už použitím geo- alebo heliocentrického modelu. Steiner súhlasí s Kopernikom, že Zem sa pohybuje, ale trvá  na tom, že jej dráha nie je jednoduchý kruh, ani elipsa. Toto sú prinajlepšom nižšie dimenzionálne projekcie jeho skutočného pohybu, ktorý Steiner schematicky zakresľuje (obrázok nižšie – obrázok chýba, pozn. prekl.), takže sa dá povedať, že Zem nasleduje Slnko po rotujúcej, špirálovitej lemniskáte.

V nadväznosti na veľké odcudzenie, spôsobené materialistickými spôsobmi myslenia, sa Steiner snažil znovu začleniť ľudské poznanie do kozmického procesu. Pozoruhodným príkladom je jeho odporúčanie, aby sme metabolický rytmus medzi hodinami, ktoré strávime orientovaní vertikálne počas bdenia, a horizontálne počas spánku, považovali za absolútne kritérium, podľa ktorého by sme mali definovať relatívne pohyby modelované astronómiou. Nielen naše telá, ale aj naše meniace sa stavy vedomia sa majú stať prostriedkom, pomocou ktorého získame presné vnímanie skutočnej dynamiky slnečnej sústavy – čo je ďaleko od prístupu založeného na meraní súboru telies, jednoducho umiestnených v prázdnom priestore. Steinerov odkaz skutočne naznačuje, že iba kultivovaním hlbších spôsobov vnímania, ktoré umožňujú podobné objavy, začneme chápať význam ekvivalencie hmotnosti a energie a kvantovej nelokálnosti, objavenej fyzikmi v minulom storočí.

Ako aj na iných miestach, aj tu Steiner načrtáva súvislosť medzi našou a egyptsko-chaldejskou epochou (od 2900 pred n. l. do 747 pred n. l.), čím naznačuje, že vtedy inštinktívne kultivovaná hviezdna múdrosť musí byť dnes obnovená v bdelom vedomí, rozšírením modernej vedy prostredníctvom duchovného rozvoja. Rovnako ako v prípade iných disciplín, ktoré Steiner prepracoval, aj astronómia sa považuje za niečo, čo by v budúcnosti mohlo patriť všetkým – nielen špecialistom. Geometrické cvičenia, ako je kreslenie Cassiniho kriviek, sú len prostriedkom, pomocou ktorého by sme sa mohli nakoniec opäť vnútorne zapojiť do hudby sfér. Dosiahnutie toho by znamenalo opätovné spojenie astronómie a astrológie – vonkajších fyzických a vnútorných etických polovíc kedysi celistvého, ale teraz rozdeleného obrazu: živé, bdelé, imaginatívne vnímanie významu sveta. Jedným z najpôsobivejších náznakov, ktoré Steiner uvádza, je, že disciplína, ktorá vznikla z tohto spojenia, by mohla slúžiť novej sociálnej vede a spolu s ňou aj novej kozmopolitickej religiozite: potenciál harmonizovať sociálny organizmus s organizmom nebies spôsobom, ktorý zachováva individuálnu slobodu a zároveň poskytuje nové prostriedky účasti verejnosti na rituáloch opätovného zasvätenia do súladu s oblohou.

Hodnota kolaboratívneho štúdia 

Čítanie Steinerovej „Interdisciplinárnej astronómie“ v našej skupine bolo tretím zo série takýchto študijných stretnutí – ako účasť vznikajúcej medzinárodnej siete duchovného výskumu. Rozhodli sme sa pomenovať túto sieť Urphänomen – ten strhujúci výraz, ktorý Goethe vytvoril na označenie archetypálnej dynamiky, ktorá sa odhaľuje prostredníctvom rôznych prejavov metamorfózy (napr. v meteorológii, farbe, raste rastlín, vývoji zvierat atď.). Názov vyjadruje náš zámer viesť každý cyklus čítania v duchu obsiahlejšej, interkultúrnej a transdisciplinárnej vízie. Takýto prístup je, samozrejme, jadrom antropozofie. Ale čo je dôležité, toto nie je vízia, ktorú považujeme za úplnú, alebo jednoznačnú, pretože ďalším našim kľúčovým zámerom je, aby skupina bola podporovaná spôsobmi, ktoré sú vhodné pre akékoľvek úspešné vzdelávacie úsilie: prijatie pluralizmu, kritického dialógu a interpretačnej ústretovosti. V súlade s tým sú všetci – od ostrieľaných antropozofov až po zarytých materialistov – pozvaní zúčastniť sa na našich  prebiehajúcich stretnutiach.

Náš prvý cyklus čítania4 sme spustili na jeseň roku 2022 Steinerovými “Záhadami filozofie” (GA 18). V čase, keď sme prebrali “Filozofiu slobody” (GA 4) v druhom cykle,5 sa medzi serióznymi účastníkmi vytvorilo niečo ako spoločenstvo. Náš formát pozostáva z 1-hodinových videokonferenčných stretnutí, z ktorých prvých 15 minút obsahuje zhrnutie poskytnuté jedným z nás, alebo dobrovoľníkmi zo skupiny. Zvyšok času je venovaný otvorenému dialógu. Znovu a znovu sme upozorňovali na hlbokú hodnotu, ktorá vzniká, keď sa rôzne perspektívy a pozadia spoja, aby uvažovali o jednom texte. Hoci stretnutie má svoje praktické obmedzenia, medzinárodná spolupráca poskytovaná týmto formátom je obohacujúca. Na základe návrhu jedného účastníka sme nakoniec začali naše stretnutia vysielať naživo cez YouTube, v nádeji, že konverzáciu ešte viac rozšírime. Keď sa formovala skutočná komunita, živená pravidelnou a úprimnou účasťou, začali sme organizovať „pop-up“ prezentácie, ponúkané komunitnými dobrovoľníkmi, alebo jednorazové rozhovory o sporných témach, vrátane otázky rasy v Steinerovom diele.6 Tieto pop-up prezentácie pokračujú v roku 2024, rovnako ako štvrtý cyklus čítania zameraný na Steinerovu “Tajnú vedu” (GA 13).

Cieľom Urphänomen je zapojiť sa do úprimného štúdia Steinerových kľúčových diel a uviesť do praxe jeho metódy tak, aby sa pestovala nová forma participácie v nanovo zduchovnenom vesmíre. Dúfame, že sa k nám pripojíte v tomto spoločenstve, alebo založíte svoje vlastné skupiny, ktoré však môžu uspieť len v kontexte plurality rôznych názorových postojov, zapojených do dialógu.

Každý, kto má záujem zapojiť sa do nášho spoločného výskumného úsilia, môže nám poslať e-mail na adresu: urphanomen@outlook.com

Viac informácií na Urphänomen

Titulný obrázok Východ slnka v Sebastopole v Kalifornii. Foto: Ashton Arnoldy

1. Adam Frank a Marcelo Gleiser (2023, 2. septembra). “The Story of Our Universe May Be Starting to Unravel.” The New York Times.(“Príbeh nášho vesmíru sa môže začať odkrývať.”) 

2. Youtube: Interdisciplinary Astronomy

3. Rudolf Steiner, “Das Verhältnis der verschiedenen naturwissenschaftlichen Gebiete zur Astronomie”(Vzťah rôznych vedeckých oblastí k astronómii), Tretí vedecký kurz, Prednáška XVII., GA323

4. Playlist pre čitateľskú skupinu The Riddles of Philosophy – Youtube kanál

5. Playlist pre čitateľskú skupinu The Philosophy of Freedom- Youtube kanál

6. „Steiner a Racism,“ záznam našej diskusie na Urphänomen kanáli Youtube

dasgoetheanum.com/en/participatory-research-and-the-cosmology-of-the-future

Nezaradené